Taksi yhteiskunnassa vai sen ulkopuolella?

Miksi vaihtaa taksialan epävarmuus takuuvarmaan työttömyyteen?

HS uutisoi eilen: "Taksiyrittäjät luopuvat luvistaan ennätys­tahtia"

Taksialalla tapahtuu kaikkien aikojen suurin muutos heinäkuussa Liikennekaaren astuessa voimaan. Muutos pelottaa taksialan toimijoita, joiksi on valikoitunut pitkää - vaikkakin kapeaa - leipää arvostavat kuljettajat. Ironista on, että kilpailun mahdollisesti kiristyessä toimijat hakeutuvat jo tiukasti kilpailluille bussi- tai tavarankuljetusaloille. Tulojen epävarmuuden lisäksi kuljettajia vaivaa pelko siitä, että kansainvälisten esimerkkien mukaisesti taksialalle muodostuu standardiksi laaja harmaa talous. Sen johdosta alalla toimivat ajautuisivat järjestäytyneen yhteiskunnan ulkopuolelle. Tähän viittaa eri puolilta esille tuotu ajatus siitä, että taksikyydin hinta madaltuisi huomattavasti. Toimijat ymmärtävät, että jos tuntikohtainen myynti painuu matalaksi, siitä ei autokulujen jälkeen enää makseta veroja tai eläkemaksuja tai siedettävää tuloa työn tekijälle.

Alalla vallitseva pelko on turha. Suomen talous kasvaa tällä hetkellä hyvää vauhtia, se itsessään tietää takseille töitä. Uuden tekniikan ja tuotteiden esille tuonti lisää varmasti taksien kysyntää. Yleisesti varallisuustaso Suomessa kasvaa, sen johdosta kaikkien palvelujen käyttö lisääntyy. Työikäiset ihmiset vähenevät Suomessa edelleen, alalle tulijoita ei ole ollut liikaa nykyiselläkään tulotasolla. Jos uhkana on tulojen pieneneminen, ei alalle tulijoita tulisi sitäkään määrää kuin viime aikoina. Pitkällä tähtäimellä myös (auton) omistamisen vähentyminen lisää taksin käyttöä. Suomalaiset haluavat ostaa palvelunsa mieluiten suomalaiselta yritykseltä joka hoitaa yhteiskunnalliset vastuunsa. Yritysten ja yhteiskunnan tarvitsemat kuljetukset keskittyvät niille toimijoille, jotka täyttävät mm. tilaajavastuulain vaatimukset.

Taksilain muuttuessa asiakkaalle tarjotaan hyvä matka. Samalla tavalla taksibrändien on tärkeää tarjota taksiautoilijoille hyvä matka taksiyrittäjinä. Tiedämme, että toimimalla reilusti ja avoimesti kaikilla toimialoilla pääsee hyvään lopputulokseen. Emme väitä, että kuljettajien hikeä säästyisi, mutta tiedämme, että taksialalla toimiville leipä tulee varmasti pöytään myös tulevaisuudessa. (Hiki pitää tosin huolehtia kuvainnolliseksi niin, ettei Aimo Sonnin tuoksu kulkeudu asiakkaan nenään...)

Tulevaisuuden muutos on se, että liikenneluvan omistaja ei tienaa luvastaan senttiäkään. Vain tehdystä työstä saa tulonsa. Kuljettajilta vaaditaan muutoskykyä mukautua uusiin toimintamalleihin ja tarvittaessa vaihtamaan päämiestä eri toimijoiden voimasuhteiden muuttuessa. Uskomme ja luotamme siihen, että kuluttajat valitsevat asiallisen toimijan ja yhteiskunnan valvonta huolehtii siitä, että hyvin toimivat taksialan toimijat pystyvät tienaamaan elantonsa ja säilymään järjestäytyneen yhteiskunnan osana.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Miksi vaihtaa taksialan epävarmuus takuuvarmaan työttömyyteen?''

Suomen maaseudulle on tulossa tuhansia osa-aikaisia takseja.

Käyttäjän tuomohalminen kuva
Tuomo Halminen

Hei En usko että tuhannet ihmiset näkevät asian houkuttelevaksi? Nykyäänkin syrjäisillä alueilla on taksilupia vapaana, niihinkään ei ole ottajia löytynyt. Jos joku aloittaa autoilun esim verotuksellisista syistä, hän ei luultavasti ole kovin kiinnostunut ajoista. Osa-aikaiset taksit eivät myöskään taida uhata maalaistakseja pääosin työllistävissä yhteiskunnan kustantamissa ajoissa? Osa-aikaiset taksit voivat jopa tuoda näkyviin nyt tapahtuvaa naapuriapua ja "polttoaineen korvaamisia" ja lisätä taksialan kokonaismyyntiä! Jos lähin taksi on naapurissa niin sen kehtaa soittaa apuun, kauempaa ei viitsi taksiautoilijaa vaivata pikkumatkan takia?

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Kysyinpä Tammisaaressa taksilta mitkä kyydit muodostavat päätulot: vastaus KELA-kyytejä 70 %. Ketkä nyt sitten pääsevät KELAn apajille? Kiinnostavaa.

Käyttäjän TuomoHalminen1 kuva
Tuomo Halminen Vastaus kommenttiin #8

Hei Kela-kyydit on mielenkiintoinen juttu, Uudellamaalla kyydit taitavat jakautua kaikille tasan vanhojen toimijoiden toimesta. Voi olla että saadaan lisää lööppejä lähiviikkoina.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Paljon uskonvaraisia asioita. Se on huono tapa rakentaa tulevaisuutta. Taksien taksakäytännöt tulevat olemaan mitä sattuu. Se ei ole asiakkaan etu.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Suomessa on ollut yksi maailman parhaista takseista. Suomalainen taksi on ammattitaitoinen, ystävällinen ja auttavainen, kielitaitoinen ja ennen kaikkea turvallinen. Taksihinnoittelu on kaiken mittapuun ja vertailun mukaan ollut kilpailukykyinen. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä.

Ihmettelen, miksi koko ala täytyy myllertää ainoastaan jonkun poliittisen ideologian vuoksi? Se, että Helsingissä yön pimeinä tunteina joutuu joskus jonkin aikaa taksia odottamaan ei saisi olla syy vaarantaa suomalaisen taksin etuisuuksia kaikkiin muihin maihin verrattuna.

Olen matkustanut taksilla varmasti kaikissa Euroopan maissa ja lisäksi niin Aasiassa, Amerikassa kuin Lähi-Idässäkin. Missään en ole tuntenut itseäni niin turvalliseksi taksissa kuin Suomessa. Muualla minua on kusetettu, ryöstetty ja jätetty milloin minnekin, kun riitaa on tullut hinnoittelusta.

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Katsos kun Suomi kansainvälistyy. Se vaatii uhrauksia kaikessa. Suomen avautuminen on niin hieno asia.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Yksi painava syy myllertää koko ala voisi olla Suomen perustuslaki. Siinä on yhtenä perusoikeutena elinkeinonvapaus. Onhan tuo toki poliittista ideologiaa, mutta asioiden saattaminen perustuslain mukaisiksi on kuitenkin johdonmukaista toimintaa.

Käyttäjän tuomohalminen kuva
Tuomo Halminen

Minä olin lain muuttamista vastaan, nykyinen malli on monelta kantilta toimiva. Laki kuitenkin muutettiin, nyt on sopeuduttava uuteen taksimaailmaan. Se ei tule olemaan niin vaikeaa kuin monesta tällä hetkellä tuntuu. Tulevaisuuden ennustaminen ei ole helppoa mutta taksialalla pessimismi on saanut välillä jopa surkuhupaisia sävyjä. Tuntuu että taksialan toimijat kuvittelevat istuvansa jonkun kultamunan päällä ja menettävänsä sen kohta. Minä omalla elämänkokemuksellani voin todeta että elämää on myös lakimuutoksen jälkeen.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen Vastaus kommenttiin #7

Luulin voivani luottaa Taksi Helsinkiin jatkossakin. Nyt se on myyty, joten en tiedä minkä taksin soittaisin paikalle perjantaina. Harmittaa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #9

Tulika Tallinnassa on hyvä valinta. He tulevat Suomeen.

Ps. esim. Suomen kalastuslaivasto on jo virolaisilla.

Käyttäjän TuomoHalminen1 kuva
Tuomo Halminen Vastaus kommenttiin #10

Hei Pekka. Jännä nähdä missä on virolaisten taksiyritysten vahvuudet. Taxify on varmasti vahva mutta pystyykö perinteiset taksiyritykset luomaan jalansijaa Suomessa. taksiala ei ole viime aikoina enää houkutellut virolaisia kuljettajia matalahkon tulotason takia, kiinnostus varmasti lisääntyy jos uudet toimijat pystyvät tarjoamaan parempia tuloja tai muita työehtoja.

Käyttäjän TuomoHalminen1 kuva
Tuomo Halminen Vastaus kommenttiin #9

TaksiHelsinkiä ei ole vielä myyty, ja varmasti tulevaisuudessakin autoihin uskaltaa istua.

Toimituksen poiminnat